onsdag, april 02, 2008

Utsikt mot förr


Den som förr skulle ta sig till östra södermalm fick ta sig uppför den branta och krokiga Stora glasbruksgatan som ledde upp till Nytorgsgatan, intill korsningen av Högbergsgatan. Här vid Bergsgränd hyrde min farfarsfar Carl Gustaf in sig våren 1861. Han var då 18 år gammal och hade fått jobb vid ett bygge som slipstensdragare. Dagen efter Karl XV:s kröning hade en del av slottskajen vid Logårdstrappan rasat och skulle nu repareras. Som föräldralöst barnhusbarn fick han ta de jobb han kunde få, ofta enklare och dåligt betalda arbetsuppgifter.

Carl Gustaf skrev minnesanteckningar om sin uppväxt i Stockholm i mitten av 1800-talet. Min tanke är att de nu ska bli en bok. Den senaste tiden har jag därför letat upp de platser där han bodde och arbetade. Det allra mesta är borta så det blir till att söka i arkiv. Där Bergsgränd låg finns nu bara en avgrund. En stor del av det här området försvann när Katarinavägen sprängdes fram i början av 1900-talet. Men en sak kan min farfarsfar och jag fortfarande dela på - den fantastiska utsikten över Strömmen.

Inga kommentarer: